Friday, April 26, 2013

RESULT SPM

Dah 1 bulan berlalu tapi aku tak cakap pun aku dapat SPM berapa. Jadi hari ni nak cerita bagaimana perjalanan aku untuk amik slip SPM

Jam 6.45 gitu aku dan ayah bergerak dari rumah. Hantar adik-adik ke sekolah dulu kemudian sarap kat restoran berdekatan dengan maxsafe. Lebih kurang pukul 8 pagi macam tu kami bergerak ke high way.Duduk dalam kereta tu memang penat. Yelah dah lama kot tak pergi KL jadi terasa pelik pulak.Yang best tu aku tak tidur taw sepanjang perjalanan. Dalam kereta aku dah ketaq lutut tahan debaran.Macam mana result aku? Dapat berapa aku agaknya ya? Lama-lama tu dah tak layan sangat perasaan nerves. TAPI bila dah masuk Seremban aku dah tak sedap hati. Che A pulak mesej cakap dia dah masuk dewan. Aku pandang jam, dah pukul 10. Diorang announce pukul 10 pagi. Lagi buat sakit hati bila jam pulak dekat Mahamehru. Suji telefon kata result dan keluar lagi aku tak sedap hati.Ayah cakap aku mungkin dapat 7A. Aku amin kan dalam hati. Then Che A call dia dapat 7A 3B. Aku pun gembira untuk dia

AND THE CLIMAX HAS COME !

Aku sampai SESERI. Sebelum turun aku cakap dengan ayah aku nak pi amik sorang.Yelah biar aku tau dulu usaha aku ni berbaloi atau idak.Nannti boleh nangis sengsorang sebelum jumpa ayah. Aku berlari kot kat koridor lepas dapat tahu result dah lama keluar and Elantra majoritinya dah balik.Super Junior sume nampak aku lari macam apa.Masuk je aku kat koridor yang ada nama-nama batch aku nampak Yana nangis.Haa sudah ! Pehal ni? Aku tanya dia awat. Dia bagitau aku result dia. Aku sedih bila tengok dia sedih.Kawan aku kot. Aku terpaksa tinggalkan dia sebab aku kena tau jugak result aku macam mana. Masuk dalam DGP memang aku terkejut.Nak tahu kenapa? DGP kosong.Tak ada kerusi tak ada apa-apa.Yang ada cuma belon yang disusun membentuk huruf E (means ELANTRA) Aku cari cikgu Mahadiah. Yes I found her but someone still having a discussion with my teacher. Aku pusing belakang nampak kapten aku , Umai. Macam biasalah kami bertanya result. Borak tak lama sebab dia nak balik. Lepas Umai pergi aku terus jumpa cikgu Mahadiah. Dia tunjuk result aku.

"Mieqa ni result awak."

First thing yang aku tengok dulu ialah result add maths aku.Puhh lega. Aku dapat C. Aku gembira tak terkata .Cikgu pelik tengok aku.Awat aku happy bebenar.Nak tau apa aku cakap dekat cikgu ?

"Cikgu saya gembira sangat dengan keputusan saya.Saya tak sangka saya dapat C for Add maths dan Physics. Saya sangka saya dapat D cikgu.Yelah saya daripada form 4 sampai ke trial failed Add maths dan physics. Satu lagi cikgu saya tak sangka chemistry saya dapat C+. Sebab saya tak pernah sekali pun jejak D untuk chemist.Saya bangga cikgu !"

Aku ucap terima kasih kat cikgu and terus call ayah bagitau full result aku. Mungkin orang akan cakap apahal kau nak happy sangat dengan result 4A 1A- 1B+ 1C+ 2C tu? Satu je jawapan aku , aku happy sebab subjek sains aku selama ni tak pernah lulus. Jadi aku memang layak untuk bergembira dengan result aku !

Sayangnya pada hari tu aku tak dapat jumpa Ms. Vas dan Ms. Foo. Aku nak cakap I made it teacher! Even though I got C+ for chemistry but I'm proud because chemistry was the highest grade compare to add maths and physics. And for English I have successfully changed C+ to A- . It was a huge difference !

Dalam keseronakkan aku tu adalah juga part yang tak best.Balik rumah je semua orang bersyukur dengan result aku. Tapi semuanya berubah bila orang sekeliling bertanya.Maksud aku yang bukan keluarga akulah.

"Dapat berapa hari tu"

"5A je."

"Ouh~"

Dalam hati aku cakap ni mesti ingat aku dapat 5A daripada 10 subjek. Wei aku amik 9 SUBJEK AJELAH! At least aku tak ada D dan seterusnya. C je pun

Ok ayat tak berapa best tu baik cakap dalam hati je.Aku manis kan senyuman.

Dugaan yang aku lalui dengan result ni adalah bila schoolmate , buddies, budak sbp sebuk dok citer pasal scholarship. Bukak-bukak scholarship yang aku nak mintak tu *anda mesti mendapat sekurang-kurangnya 7A keatas. Itu sekurang-kurangnya yang aku ni tak sampai pun tahap tu.Tetiba perasaan jeles tu muncul.
Lagi sedih bila aku tak dapat biasiswa peneraju dan permohonan diploma mara aku tak dapat.Rasa nak potong rambut je ! Terasa nak aja cakap ayat gini

"untunglah korang yang pandai-pandai ni dapat scholarship, interview bagai, dan ada yang bertuah dapat tajaan MARA"

Tetiba nak salahkan diri sendiri . Apahal kau memain time SPM dulu.Orang bagi gap 10 hari dulu suruh belajar tapi kau tidur, tak boleh belajar smbil dengar lagu tapi kau gatal sangat nak try method baru. Orang cakap jangan belajar gila sampai lewat malam tapi kau buat juga time physics.Dah mata berat time exam.
Dan ayat yang aku rasa tak boleh blah yang aku cakap kat diri aku sendiri (jangan ikut ye ^_^)

"Pehal kau bodoh sangat ni? Kau UPSR , PMR straight A's tapi SPM 5 A je yang kau boleh dapat.5 A tu teras tau bukan subjek sains! Buat penat je kau duduk SBP tapi satu benda pun kau tak dapat nak masuk dalam otak.Baik kau duduk sekolah lama, sah-sah kau dapat straight A's "

Bila dah berjaya cool down kan diri aku cakap kat diri aku.

"Kau tak ada rezeki untuk dapat biasiswa atau benda yang hebat-hebat sekarang. Mungkin di masa hadapan kau lebih berjaya dari mereka. Dan masuk SBP bukan semua benda tak masuk dalam kepala aku. Aku dapat berdikari , tahan hati dari jadi cenggeng, berani redah masalah, pantas buat kerja dan berjaya jalankan tanggungjawab yang diberi.Mungkin kat sekolah lama aku takkan dapat merasai segala pengalaman yang SESERI kasi kat aku. Perkara yang penting aku perlu ingat , kalau aku main-main aku boleh dapat 5A 1B 3C mungkin kalau aku focus and jadi super-skema-all the time maybe aku akan dapat straight A's Beza 4 subjek je pun "

Nampak tak betapa positifnya aku.Haha

# Now you may be a loser but in future you are the BOSS !

4 comments:

Fiqa Nsz said...

Hahaha. Nice entri. Chill. Aku pun tkde dpt biasiswa. Kih3

suji said...

wei apasal ko tak ko jumpa aku tepi jalan tuh...hahaha

MieQa Ismail said...

biasa ar waktu frust menonggeng mmg la rasa mcm tu..aku baru dpt chill ni ha

MieQa Ismail said...

suji aku tak paham ayat kau..tergantung je